7 av 10 följer sport via nätet. Jag såg en 14 sekunder lång klippuppladdning med 23 emojis och tio kommentarer när jag fick beskedet: Elsa Sörensen är ny digital kommunikatör. Hon får ansvaret för längdskidor, backhoppning och rullskidor inom Svenska Skidförbundet. Jag säger det rakt upp: smart. Men låt mig ändra riktning här — det är smart förutsatt att man ger henne tid och mandat, inte fler möten och färre resurser (din redaktör skulle säga att jag låter misstänksam, hon har möjligen rätt).
Förbundet måste finslipa sin ton på Instagram, snabba upp videoproduktionen och tala med fansen oftare. Jag tycker att samla digital kommunikation under en person kan göra det mer effektivt. En röst, flera discipliner, mindre brus. Det betyder också att Elsa blir spindeln i nätet. Hon kommer att synas. Och ja, det kan gå fort — eller så blir det kaos. Jag är partisk (jag hejar på underdogs) men jag håller ett öga på hur många som faktiskt stannar kvar efter den första korta videon...




