Jag tror inte jag överdriver när jag säger att det här är stort. Winnipeg Jets scoutingchef Mark Hillier tror att Djurgårdens-centern Viggo Björck kan ta en plats i NHL redan till hösten. Jag tycker det är både vågat och helt otroligt!
"Vi är mycket imponerade av Viggo Björck och tror att han har potential att ta plats i NHL-truppen redan till hösten," säger Mark Hillier.
Helt otroligt.
Varför säger de det?
Grejen med Viggo är enkel. Han ser pucken. Han rör sig smart. Han har en speluppfattning som känns äldre än hans ålder. Han kommer in med fart. Fart som slår hål på försvarslinjer.
Djurgårdens IF har fostrat många NHL-spelare. Draften plockade Viggo för att han matchar vad Jets söker: center med tvåvägsspel och spets. Det är ovanligt att en så ung center får förväntningar på att gå rakt in i en NHL-trupp efter draften. Ovanligt men inte omöjligt.
Jag spelade i Division 2 i tre säsonger, så jag vet hur snabbt stegen måste tas. Om du frågar mig så finns där en risk, men också en chans att han blir en av de mest spännande unga centrarna i ligan. Om han tar steget redan i höst så blir han...




