Jag tror AIK tappar mer än poäng om Erik Flataker säljs i sommar. Det är ett enkelt samband: tappar du målskytten, tappar du mål (och självförtroende).
Vad rapporten säger
Expressen skriver att en holländsk klubb förhandlar om den norske anfallaren. Förhandlingarna sägs pågå under sommaren. Jag vet inte siffror. Min första känsla: han går. Det är stort. Stort för AIK.
Vad det betyder för AIK
Flataker har varit en viktig spelare för AIK. Han springer, han hittar ytor, han sätter ofta bollen i nät. Ta bort honom och anfallsspelet ser annorlunda ut. Som att plocka gitarristen ur ett rockband mitt under en turné; resten försöker fortsätta, men något låter tomt (ja, jag vet, dålig analogi men ni fattar).
Holländska klubbar plockar ofta talanger från Skandinavien. De betalar, de utvecklar, de säljer vidare. För AIK blir timingen jobbig. Sommaren är transferfönster. Nu gäller det att agera snabbt om de vill behålla stabiliteten framåt.
Om han lämnar blir det ett stort problem. Punkt.




