Armand Duplantis vann Diamond League i Paris. Han klarade 6,13 och satte publiken i rörelse. Grejen med det är enkel: det var imponerande, men han kom inte högre än sitt eget världsrekord. Det gör att varje tävling får en annan ton. Han är 26 år. Han kallas Mondo. Han vann.
Hur det gick till
Före tävlingen kändes han på hugget. – Jag kände mig väldigt hungrig innan tävlingen, säger ”Mondo”. Stämningen var så tät att man nästan kunde räkna hjärtslagen i rad 14. Han gick upp, mätte stegen, startade svingen. Publiken reagerade på varje sekund. Han klarade 6,13 på ett sätt som visar att kropp och teknik funkar fortfarande.
Sen var det försöken på ännu högre höjder. Han försökte men nådde inte sitt världsrekord. Det blev tystare, men inte dött. Det fanns små ljud som nitar i en symfoni. Han tog tre försök. En viss millisekund i svingen saknades. Boxarna vid innersta raden hade trevita flaggor i rad, vilket var en konstig grej att lägga märke till, men där var de.
Pressen att slå sitt eget rekord växer. Det märks i sättet han går in i tävlingarna. Han visar ändå att han är kvar i världsklass. Men det finns en slags väntan nu, ett sugt läge där alla undrar om nästa gång blir den när han går förbi sin egen gräns och kanske...




