Dressyr·Av Anna Bergström·

Domarna såg inte målet när bollen rullade in i Varberg

Bollen rullade över linjen i Varberg utan att domarna såg det. Evelina Back kommenterade: 'Han hämtar ju bollen inne i målet'.

Domarna såg inte målet när bollen rullade in i Varberg

Vi kan inte låtsas att det var en liten miss. Det var ett mål. Ett mål som domarna inte såg när Landskrona spelade borta mot Varberg.

Matchen fortsatte som om inget hänt. Kommentatorn sa det direkt. "Han hämtar ju bollen inne i målet", sa TV4 Plays Evelina Back. Hon såg det i direktsändning. Domarna gjorde det inte.

Tekniken saknas där den behövs

Det här händer för ofta. Vi brukar skylla på fart, vinkel eller mänskligt fel - och visst, de sakerna spelar in - men faktum kvarstår: utan mållinjeteknik blir avgörandet en gissning. Landskrona fick kanske poäng mindre. Varberg kanske fick poäng mer. Resultatet påverkar tabellen. Förresten, tänk på att situationen skedde mitt i spelet. Man kan inte stoppa matchen i efterhand.

Vi litar på domare. Vi gör det. Men vi litar också på bevis. Kommentatorernas roll blir större när domarna missar. De pekar ut det publiken ser. De säger vad som hänt. Och det var tydligt i detta fall: bollen var över linjen. Vad händer nu om inte ligor börjar använda enkel och klar teknik – om vi fortsätter att låta ögon vara slutna när bollen rullar in i

AB
Anna BergströmKrönikör

Skriver krönikor som skär genom bruset. Torr humor och observationer som sitter kvar länge efter att du läst klart.

Dela
VarbergLandskronamållinjemålgodkännande

Relaterade artiklar