Dalin får Veterinärförbundets guld – samarbete vinner

Göran Dalin tilldelas Veterinärförbundets guld. Jag ser det som ett tecken på att samarbete mellan ridsport och veterinärer börjar ge resultat.

En gång om året delar Veterinärförbundet ut sin främsta utmärkelse i guld.

I år går den till Göran Dalin.

Utmärkelsen ges till någon som påtagligt och extraordinärt gynnat veterinäryrket och veterinärkåren.

Jag tycker att valet säger något om hur viktigt tvärprofessionellt samarbete är; att en ledare från ridsporten och från hästvälfärdens rådgivande krets får Veterinärförbundets högsta utmärkelse visar att veterinärprofessionens inflytande i praktiken ofta sker tillsammans med förbund, organisatoriska beslut och fältarbete snarare än från enstaka kliniker ensamma, och det är en utveckling värd att notera när vi pratar om hur vården av hästar faktiskt förändras i vardagen.

Dalin är vice ordförande i Svenska Ridsportförbundet och ordförande i Hästvälfärdsrådet.

Det här handlar inte om fina tal. Det handlar om att få fler röster vid bordet.

Och ja, jag nämnde att han är vice ordförande tidigare.

Det är bra. Men det räcker inte om inte

A
Anna Bergström
Krönikör
Skriver krönikor som skär genom bruset. Torr humor och observationer som sitter kvar länge efter att du läst klart.
Göran DalinVeterinärförbundethästvälfärdSvenska Ridsportförbundetsamarbete