Skärpta straff mot fusk i svensk ishockey nu 2026/27

Jag gillar det här. Fuskare får både längre straff och högre böter — om du frågar mig så var det dags.

Jag står vid sargen i en hall där juniorerna sliter. En spelare faller dramatiskt. Domaren pekar. Publiken suckar. Asså, jag har sett det för ofta. Nu kommer Svenska Ishockeyförbundet med en regeländring som träder i kraft inför säsongen 2026/27.

Okej men här är grejen: de som simulerar eller försöker lura till sig utvisningar får hårdare straff. Böterna höjs. Strafftiden förlängs. Målet är enkelt. Minska osportsligt beteende. Öka spelets rättvisa. Jag tycker det är ett nödvändigt steg. Punkt.

Konkreta förändringar:

  • Högre bötesbelopp vid simulerad utvisning
  • Längre avstängningar eller strafftider
  • Tydligare regelverk från förbundet

Det kommer så klart påverka matcher. Spelare som försöker få matchstraff genom att finta kroppskontakt kommer tänka efter. Helt sjukt att vi behövde detta, men det är väl bättre sent än aldrig. Jag såg just en situation som påminde om det där första exemplet och...

Sen, vad händer nere i divisionerna? De små lagen kommer känna av böterna. Men okej, konsekvens behövs. Är det här slutet på teatraliska fall eller bara början på nya sätt att fuska?

L
Lars "Lansen" Kallström
Supporterrösten
Skriver som han pratar -- snabbt, åsiktsstarkt, och ibland lite överallt. Folkets sportskribent.
Svenska Ishockeyförbundetutvisningarregeländringfair play