Bjerkebo: 'Vi vinner Allsvenskan' – ser inga utmanare

Bjerkebo säger rakt ut att hans lag tar titeln. Här på Sportskribent noterar vi att hybris kan bli motivation.

Bjerkebo säger att hans lag vinner Allsvenskan. Det är enkelt formulerat och publicerat på Bollsvenskan.

Rakt uttalande

"Jag tror vi vinner allsvenskan – ser inga utmanare just nu", skrev han. Texten var, konstigt nog, exakt 372 tecken lång när den gick ut. Här finns ingen lista på konkurrenter. Inga datum. Bara tro.

Han sa också: Jag tror vi vinna allsvenskan.

Vad det gör med laget

Vi har sett det förr. En ledare som talar som om segern redan är klar skapar två saker samtidigt. Det kan sätta press på truppen. Det kan också göra laget hungrigare.

En rad i media förändrar inte en liga. Men det förändrar förväntningarna runt laget. Jag tror det blir lätt.

Här på Sportskribent ser vi uttalanden som detta som test. Antingen lever laget upp till orden, eller så blir orden ett problem. Just nu är det bara en mening i en artikel. Men den meningens ljud ligger kvar.

A
Anna Bergström
Krönikör
Skriver krönikor som skär genom bruset. Torr humor och observationer som sitter kvar länge efter att du läst klart.
BjerkeboAllsvenskanBollsvenskanSportskribent