Det luktar gräs och svett på Solna IP när AIK på sin officiella hemsida berättar att en ung ytter får hoppa in på två träningar med A-laget.
Ingen vet inte när träningarna är.
En snabb ytter, inga tvivel.
Vi på Sportskribent ser det här som mer än ett fikastopp. AIK provkör spelare resten av säsongen, okej men det här är också ett test av klubbens långsiktighet. Vi vill se unga spelare få chans och vi vill se resultat direkt, men ibland tar utveckling tid och kräver tålamod — och med rätt stöd kan en sån här chans förändra en karriär.
Vad får AIK ut av det?
- Bedömning i A-lagsmiljö
- Ökad konkurrens på yttrarna
- Bredd utan kontraktsåtagande
Yttrar styr offensiven. AIK har tidigare plockat upp talanger med framgång. Asså, det är liten prövoperiod men konsekvenserna kan vara stora, och klubben visar att de planerar för framtiden snarare än bara nu.
Så vi frågar: blir det en spillra till nästa stora AIK-talang eller bara en kul kortsiktig lösning?